سرویس کولر آبی را خودتان انجام دهید

سرویس کولر آبی

 با شروع فصل گرما نیاز به استفاده از کولر افزایش چشم گیری می یابد و به جهت عملکرد مطلوب تر کولرهای آبی ضمن کاهش میزان مصرف برق نیازمند سرویس کولر شامل سرویس  روغنکاری و پمپ آب مظابق با دستور العمل شرح داده شده می باشد:

عملکرد کولر آبی

برای عملکرد بهترکولر آبی و جلوگیری از مصرف بالای برق باید کولر را در ساعاتی از شبانه روز خاموش کرد، معمولاً هر ۱۲ ساعت استفاده باید ۱ ساعت کولر خاموش شود و به اصطلاح استراحت کند.گاهی شدت گرما به خصوص در نیمه تابستان آنقدر شدید می‌شود که کولرها ۲۴ ساعته و بی وقفه روشن هستند، که این کار از طول عمر کولر آبی کم خواهد کرد.

نکته بعدی سرویس کولر آبی است که باید به موقع انجام شود. کولر آبی حدود ۴ الی ۵ ماه در سال مداوم روشن است، بنابراین سرویس و روغن‌کاری به موقع موتور و پمپ کولر از هزینه‌های بعدی مثل تعویض پمپ کولر و یا سیم‌پیچی موتور کولر جلوگیری می‌کند و قطعاً شما هم در هیچ ساعاتی از فصل گرما بدون کولر نخواهید بود.

سرویس کولر آبی

سرویس کولر بهتر است توسط متخصص و سرویس‌کار مجاز انجام شود، اما اگر ترجیح شما این است که خودتان دستی به سر و روی کولر بکشید و آن را مهیای روشن کردن کنید؛ قبل از شروع به سرویس کولر این مطلب را مطالعه کنید. در این مطلب قدم به قدم نحوه سرویس کولر و روغن‌کاری پمپ و موتور کولر توضیح داده شده است.

کولر آبی از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

پیش از سرویس کردن هر وسیله‌ای بهتر است با اجزا و قطعات آن آشنا شویم. کولرهای آبی از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند. اولی بخش مربوط به گردش آب و بخش دوم مربوط به گردش هواست. وظیفه‌ انجام هر یک از این گردش‌ها بر عهده‌ موتوری جداگانه است: گردش آب با پمپ و گردش هوا با دینام انجام می‌شود.
به صورت کلی می‌توان قطعات کولر را به سه دسته‌ تقسیم‌بندی کرد:

  • الکتریکی: شامل موتور کولر، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان برق
  • مکانیکی: شامل تسمه، شناور و توربین هوا
  • ثابت: شامل دریچه‌ها، بدنه و پوشال‌ها، شیر تخلیه و شبکه‌ی آبرسانی

كولر آبی با بخار شدن آب ،عمل سرمایش انجام می‌دهد . با تبخیر شدن آب و باقیماندن املاح موجود در آب در تشتك كولر آبی ،غلظت املاح در آب در گردش كولر آبی افزایش می‌یابد، و تشكیل رسوب بر روی پوشال ها و درب كولر آبی افزایش می‌یابد .در بعضی كولرها شیر تخلیه برقی وجود دارد، كه در فواصل زمانی مناسب بخشی از آب در گردش كولر آبی را تخلیه و سبب كاهش غلظت املاح آب می گردد، و رسوب‌گذاری آب كم می‌شود .بصورت دستی هر دو هفته یكبار و یا هر ماه یكبار نسبت به تخلیه آب تشتك كولر آبی اقدام نمود، تا با كاهش میزان غلظت املاح اثر رسوب‌گذاری آب كم گردد.در اولین سرویس کولر آبی که هر ساله باید انجام شود تمیز کردن و آب‌گیری کولر انجام می‌شود، اما سعی کنید حداقل در طول فصل چند دفعه آب کولر را تعویض کنید.

سرویس کولر آبی

قبل از سرویس کولر آبی سالم بودن قطعات و استاندارد بودن آنها اطمینان حاصل کنید؛ یک سرویس کار کولر آبی قبل از اینکه دست به کار شود باید اول تمام قطعات را چک کند و بعد عملیات سرویس کولر را انجام دهد.

تنظیم تسمه کولر آبی:

طرز سرویس کولر آبی مخصوصا تنظیم تسمه کولر آبی به شرح زیر می‌باشد:

  • پیچ‌های موتور کولر را کاملا شل کنید
  • فاصله بین دو پولی کوچک و بزرگ کولر را در نظر گرفته و وسط آن را در نظر بگیرید
  • بوسیله انگشتان دستتان تسمه را در محل مشخص شده در بند 3 به هم نزدیک کنید
  • فاصله دقیق نزدیک شدن تسمه به هم به اندازه قطر پولی کوچک است
  • در حالیکه دائم فاصله تسمه را با انگشتان دست به هم نزدیک می‌کنید تا فاصله مورد نظر و استاندارد اعلام شده ایجاد شود باید دایم موتور را به صورت میلیمتری به چپ و یا به راست انتقال دهید

در هنگام فشردن تسمه با دو انگشت و تعیین دقیق جایگاه موتور به این مساله توجه کنید که موتور را در جایگاه خود کاملا محکم کنید و پیچ‌های پایه را ببندید.

اما قبل از سفت کردن به نکات زیر توجه کنید :

  1. اولا تسمه به اندازه پولی کوچک به هم نزدیک شود
  2. ثانیا در زمان فشردن تسمه توسط انگشت سر موتور پایین نیاید.

عدم توجه به این مساله منجر به گرم شدن موتور و نهایتا منجر به عوارض بعدی ناشی از سفت بودن تسمه کولر آبی خواهد شد. که در زمان سرویس کولر آبی باید به طور خاص مورد توجه باشد.

فیلتر تصفیه هوای کولر آبی

قبل از اینکه به سرویس کولر آبی بپردازیم یه نکته ای را مدنظر داشته باشید آن هم استفاده از فیلترهای تصفیه هوا جهت جلوگیری از آلودگی هوا توسط کولر آبی و تولید هوای مطلوب برای آرامش و آسایش شما عزیزان در گرم‌ترین روزهای سال است.نصب صافی روی کولر آبی بسیار راحت می‌باشد و شما به راحتی می‌توانید این کار را انجام بدهید.

آموزش مراحل سرویس کولر آبی

برای سرویس کولر آبی بهتر است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید و با بررسی و دقت بر روی هر مرحله سرویس کولر خود را انجام دهید:

  1. شستشوی کفی و درهای کولر
  2. تعویض پوشال‌ کولر آبی
  3. روغن‌کاری یاتاقان‌ها
  4. بررسی تسمه کولر
  5. بررسی برزنت خروجی هوا
  6. بررسی آب‌دهی پمپ آب
  7. نصب سایبان برای کولر
  8. تعویض موتور کولر نو با کهنه

روش سرویس کولر آبی به این شکل است که برای شستشو کفی و درهای کولر آبی ابتدا درب‌های کولر را درآورده و پوشال‌ها را به آرامی جدا کنید و به کمک یک فرچه خاک و رسوبات روی آنها را بشویید زیرا این مواد سبب پوسیدگی پوشال‌ها می‌شود.

در مرحله بعد شیر تخلیه آب کفی کولر را باز کنید و به کمک فرچه درون کفی را بشویید.

تسمه کولر آبی یکی از قسمت‌های مهم در کولر می‌باشد و تنظیم بودن یا نبودن تسمه در عملکرد کولر نقش به‌سزایی دارد لذا اگر تسمه کولر شل شده است یا پوسیده شده حتما آن را تعویض کنید.

برزنت خروجی هوا معمولا با گذشت زمان بر اثر تماس با آب پوسیده می‌شود و نیاز به ترمیم دارد.

پمپ آب کولر نیز از بخش های مهم کولر می‌باشد که اگر خراب باشد و کار نکند کولر باد گرم می‌دهد و البته به موتور کولر هم فشار وارد می‌شود.

اهمیت تعویض پوشال ها در سرویس کولر آبی

طریقه سرویس کولر آبی به این شکل است که یکی از مهمترین کارها در زمان سرویس کردن کولر آبی تعویض پوشال آن است. پوشال‌ها محل مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها می‌تواند باشد بهتر است که هر ساله پوشال‌های کولر خود را عوض کنید.اگر پوشال‌ها پوسیده شده باشد علاوه بر اینکه هوایی که به محیط داخل می دهد پاک و تمیز نخواهد بود، بوی ناخوشایندی را نیز به محیط می‌دهد.پوشال‌های پوسیده مشکلات تنفسی را برای افراد به همراه می‌آورد تعویض پوشال‌های پوسیده را امری جدی در نظر بگیرید.

نحوه روغن‌کاری یاتاقان‌های کولرآبی

یاتاقان‌ها در واقع محل اتصال محور افقی پره‌های هوا به اسکلت داخلی کولر است که بر روی این یاتاقان‌ها در دو طرف محور افقی برای روغن محفظه‌ی کوچکی قرار داده اند که دارای یک درپوش کوچک است.در زمان روغن‌کاری ابتدا این درپوش را جدا نمایید و سپس روغن را به آرامی در درون محفظه بریزید.

روش سرویس کولر آبی در پایان فصل گرما شامل این موارد می‌شود:

  1. خالی کردن آب
  2. خشک کردن کولر
  3. باز نمودن موتور و پمپ
  4. گریس‌کاری و روغن‌کاری نقاط گردنده و حساس
  5. استفاده از روکش برزنتی ضد آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *